Międzynarodowa norma ISO 9001 jest najbardziej popularnym systemem jakości, cieszącym się uznaniem na całym świecie. A co to dokładnie oznacza i jakie przynosi korzyści dla przedsiębiorstwa? ISO 9001 określa wymagania, które powinien spełniać System Zarządzania Jakością i zakłada, że może go wdrożyć każda organizacja – bez względu na jej wielkość, rodzaj oferowanych produktów czy usług
Wprowadzenie systemu zarządzania jakością oraz otrzymanie odpowiedniego certyfikatu zgodności z określonymi standardami, jest jednoznaczne z oferowaniem produktów albo usług na najwyższym poziomie. Wdrożenie ISO 9001 daje szereg korzyści zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych.
Posiadanie certyfikatu ISO 9001 buduje wizerunek firmy jako rzetelnego partnera biznesowego. Organizacja zyskuje zaufanie Klientów i kontrahentów. Staje się wiarygodnym partnerem nie tylko w kraju, ale także na arenie międzynarodowej. Poza tym posiadanie wyżej wymienionego certyfikatu jest bardzo często wymagane w różnego rodzaju przetargach i konkursach. Dodatkowo punktuje w programach dotacyjnych.
Do wewnętrznych korzyści zaliczyć można przede wszystkim zapewnienie powtarzalnej jakości wyrobów lub usług, które spełniają oczekiwania Klientów i gwarantują ich zadowolenie na najwyższym poziomie. Poprzez jasno określone procedury postępowania oraz jednoznacznie ustalony zakres odpowiedzialności i uprawnień, w firmie panuje porządek organizacyjny.
Tak naprawdę każda z organizacji osiąga inne, określone przez siebie korzyści. Ogólnie cały System Zarządzania Jakością może być spersonalizowany pod określoną jednostkę gospodarczą i jej oczekiwania.